Depositphotos

Krótka Historia Agencji Microstock

Listopad 4, 2007 | Brak komentarzy

Dla wszystkich, którzy dopiero zaczynają przygodę, chcę przedstawić krótką historię agencji microstock. Historia agencji microstock

POCZĄTKI

1991 rok – Kodak wypuścił na rynek pierwszy lustrzankę cyfrową Kodak DCS-100. Aparat ten z matrycą o rozdzielczości 1,3 megapikseli kosztował początkowo 30 000$.

Lata 90-te – Komputery osobiste wyraźnie zwiększyły swoje moce obliczeniowe oraz stały się znacznie dostępniejsze. Umożliwiło to również pojawienie się programów pozwalających na edycję zdjęć.

Internet – w późnych latach dziewięćdziesiątych, dostępne łącza internetowe pozwalały już na przesyłanie większych plików, a ceny dostępu do internetu znacznie zmalały.

Royalty Free – został uformowany nowy model licencji, który pozwalał na sprzedaż zdjęć bez względu na restrykcje geograficzne, czasowe czy polityczne.

UFORMOWANIE MODELU BIZNESOWEGO

Bruce Livingstone uruchomił serwis IStockPhoto, gdzie początkowo fotografowie i projektanci mogli wymieniać się zdjęciami bez żadnych kosztów. Gdy Bruce otrzymał rachunek od swojego usługodawcy hostingowego na kwotę 10 000$, postanowił wprowadzić opłatę za pobrane zdjęcie w wysokości 0,25$. Był to początek rynku microstock’ów.

NARODZINY KONKURENCJI

Konkurencja weszła do gry dopiero 4 lata później. Na początku 2004 roku na rynku pojawił się Dreamstime. Również w 2004 roku na rynku pojawił się ShutterStock, a w 2005 roku działalność rozpoczęła Fotolia.

Fotografowie, którzy oferowali duże portfolio ze zdjęciami o wysokiej jakości, zaczęli osiągać bardzo pokaźne zyski.

TO NAPRAWDĘ DZIAŁA!!

Po niedługim czasie rynek microstock zaczął być poważnie traktowany nawet przez największe agencje fotograficzne na rynku. Największy gracz na rynku, Getty Images, wchłonął IStockPhoto w roku 2006 za kwotę 50 milionów dolarów. W 2007 roku Corbis wszedł na rynek mcrostock, uruchamiając SnapVillage.

ROZWÓJ I INNOWACJE

Agencje microstock szukają nowych rozwiązań oraz rynków. Rośnie liczba oferowanych możliwości sprzedaży zdjęć, rynek otwiera się na pliki video oraz grafikę wektorową.

PRZYSZŁOŚĆ

Co nas czeka w bliższej i dalszej przyszłości? Jest to bardzo młody rynek, jednak jego szalona prędkość rozwoju z pewnością wymusi pewne zmiany. Najmniejsze agencje znikną z rynku lub zostaną wchłonięte przez dużych graczy. Z kolei banki zdjęć o mocnej pozycji będą się silnie rozwijać i zdobyć coraz to większe obszary rynku.

źródło: www.microstockdiaries.com

Tagi: ,

Kategoria: ABC czyli jak zacząć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *